Romaniaaaa 2012 - Marlon & Hanna

Dag 7/8/9 Roemenië

Wat een drama! Ons blog heeft het 3 dagen lang niet gedaan L en we hadden ondertussen weer zoveel te vertellen en beleefd ^^ haha. Maar goed, we zijn blij dat we weer kunnen posten en hier dus een verslag van 3 dagen (:

Dag 7

Drag? oameni,

We beleven heel wat avonturen hier! Gisternacht was het weer zover. We zullen eerst onze dag vertellen J. ’s Ochtend gingen we naar het kantoor van Christina om haar daar te interviewen. Ze belde ons dat we met de taxi zouden worden opgehaald. Een minuut later stond de taxi voor ons huis. We gaan nooit met de taxi en al helemaal niet in het buitenland, dus het was best een belevenis ^^. Het verkeer is hier echt vreselijk! Mensen rijden heel hard en houden zich niet echt aan verkeersregels. Je hoeft niet eens een riem om achterin (dus dat wordt weer wennen in Nederland). Gelukkig kwamen we veilig aan bij het kantoor. Het interview ging heel goed!
’s Middags gingen we nog eventjes de stad in en daarna met Denisa (dochter van Lumi) naar haar school. Ze zit op een school voor muziek en kunst, dus dat was heel leuk. We mochten kijken bij de repetitie van hun schoolgala, leuke ervaring! Ze gingen muziek maken en het was echt heel goed!
Aan het eind van de middag gingen de oudste kinderen en Lumi’s gezin naar een conferentie in Cluj.
’s Avonds gingen we met z’n tweeën uiteten en daarna naar de bioscoop. We waren heel benieuwd naar de Roemeense bioscoop en het kostte maar 2 euro! Omdat we alleen een Engelse film konden verstaan gingen we naar Skyfall. Hahaha, we dachten dat we James Bond niet zo leuk zouden vinden maar uiteindelijk was hij best leuk! We waren de enige in de zaal die soms niet durfden te kijken. Na de film liepen we vrolijk naar huis. We wisten niet precies hoe laat het was, want mijn mobiel was uitgevallen en dat was de enige mobiel die we bij ons hadden. Aangekomen bij ons huis belden we aan.. en belden aan. Klopten op de ramen maar de mama sliep al en hoorde ons niet. Big problem! Dit betekende dat we heel de nacht buiten moesten doorbrengen. En het was al heel koud geworden! Eerst moesten we er nog om lachen maar na een tijdje drong het toch echt tot ons door: het zou een lange (en koude) nacht worden! We hebben nog nooit zo verlangd naar een bed. We gingen bedenken wat we zouden kunnen doen. In mijn tas had ik het visitekaartje van Christina en bij het eerste restaurant die we tegen kwamen mochten we de telefoon gebruiken. Helaas nam Christina niet op. Toen zijn we naar de Mac gelopen (we moesten heel nodig naar de wc), maar eenmaal aangekomen was die al gesloten! Toen zijn we maar naar het restaurant gegaan waar we die avond hadden gegeten. Deze was tot 6 uur open, dus daar zouden we in ieder geval heel de nacht kunnen blijven. Daar vonden we nog een papiertje met het telefoonnummer van Luminita in mijn tas. We mochten de telefoon van de serveerster gebruiken en gelukkig nam Lumi op. We voelden ons wel een beetje schuldig dat we haar wakker hadden gebeld. Lumi belden naar het Kiwi huis en zorgde ervoor dat er iemand voor ons open zou doen. Na 2 uur ‘gezwerfd’ te hebben, konden we gelukkig toch nog naar huis.

Dag 8

Vanochtend begonnen we de dag anders dan normaal. We gingen namelijk barbecueën in het mooie park waar we vorige week zondag ook al waren geweest! Laura en Endre hadden allemaal vlees meegenomen, waaronder traditioneel Roemeens vlees, Mici. Terwijl de mannen, Endre en opa, het gingen voorbereiden nam Laura ons mee naar de Zoo. Voor maar 5 lei, dat is ong. 1 euro konden we de dieren bezoeken, leuk om dit eens te hebben gezien! Hierna gingen we eten, héérlijk! Met een volle buik keerde we terug naar ons huis. Na een uurtje uitbuiken, gingen we mee met de foundation van Jacob. We werden opgehaald en gingen naar een dorpje vlakbij Fillitelnic. De omstandigheden waren hier iets beter. De mannen gingen hier eerst met de kleine kinderen en daarna met de tieners christelijke liederen zingen, een verhaal vertellen en een quiz doen. Hierna kregen ze wat lekkers en wat te drinken. Dit was een weer iets heel anders om mee te maken maar wel bijzonder! Nog even snel een kerkje bezocht en een huisje van binnen gezien en toen vertrokken we alweer naar huis waar we rond half 8 uur aankwamen. Voorderest was het een rustig avondje.

Dag 9

Vandaag is het zondag, ons een na laatste dag al. Het gaat zo snel allemaal.
Om 10 uur begon de kerk, dus we zouden al vroeg moeten opstaan. Gelukkig hadden wij ook een uurtje extra. Waar we pas aan het eind van de dag achter kwamen. Slim ;p We gingen naar dezelfde kerk als vorige week. De mensen zijn hier heel enthousiast en maken er echt een feest van! Sommige staan te springen, sommige dansen en ze zingen heel uitbundig! De dienst duurde alleen wel 2,5 uur , dat was wel een beetje lang voor ons. Een jongen probeerde het nog een beetje te vertalen, waardoor we er nog iets van hebben begrepen. Na 2,5 uur waren we blij dat het afgelopen was haha. Na de dienst gingen we weer naar onze Roemeense opa en oma (+ de rest van de familie). Net als vorige week had ze een hele maaltijd voorbereid. Aardappels. Varkensvlees, kippenvlees, salade, en hele lekkere toetjes! Het was heerlijk! Ze zijn allemaal zo lief!

’s Middags mochten we met Laura mee naar haar werk. Ze werkt in een spa. Dus hebben we nog ruim anderhalf uur in een spa doorgebracht, met een bubbelbad, sauna, een zout bad enz. Fijn om eens even te relaxen en te ontspannen. Terug in het Kiwihuis, waren onze kindjes alweer terug uit Cluj. We namen het jongste meisje, Denisa mee naar de Mac, voor een donut. Lief om zulke kleine handjes in je eigen hand te voelen. Dan besef je toch weer, dat dit meisje is afgestaan door haar moeder, en geen echte familie heeft. Het liefst zouden we ze allemaal mee naar Nederland nemen (;

Toen we naar bed wilde gaan, bleek ons halve bed erg nat te zijn.
Wat bleek, we hadden ons raam open laten staan en het had best wel eventjes hard geregend. Dus was ons deken, laken en matras lekker nat. Haha, was het wel verantwoordelijk ons twee zelfstandig naar Roemenië te sturen?! ;)

X

HL

Dus jullie avontuur is weer voorbij! Met heel veel indrukken komen jullie weer naar het rijke westen waar we in crisis leven, alleen is het niet te vergelijken met de armoede die daar nog in ruime mate te zien is. Ik vraag me alleen af , hebben jullie echt bij Roemenen gezeten of bij Hongaren? Die zijn er namelijk in en rond TM nog best veel. Transylvanië is vroeger ook Hongarije geweest.
Nou ik hoor het waarschijnlijk nog wel eens van jullie.
Een heel goede terugreis en een welkom weer in Hollanda!