Romaniaaaa 2012 - Marlon & Hanna

Dag 5/6 Roemenie

Ola Olanda.

Ce Vaci? ( hoe gaat het? )
Vandaag maar even verslag over 2 dagen, gister waren we een beetje moe (;

Dag 5
's Ochtends gingen we met Luminita, Stefi ( haar man ) en een collega naar een
'gypsyvillage' We gingen eerst boodschappen doen, en namen ook kleren en schoenen mee. Dit was voor 2 families ( 12 mensen ) die in één huis woonde, om precies te zijn: één kamer!
Dit waren eigenlijk nog slechtere omstandigheden dan in het dorpje waar we de dag daarvoor waren geweest.. en daar schrokken we al zo van. Een aantal kinderen hadden geen schoenen aan en één jongetje liep zelfs naakt ( terwijl het die ochtend best koud was ). De kindjes werden blij van ons bezoek en de meegebrachte spullen. Ze drongen om ons heen en wilden allemaal graag op de foto :) Het huisje was heeel klein, 3 bedden, een tafel en een kastje en dat was het, verbazingwekkend dat daar 12 mensen leven. Stefi vertelde ons dat het er 's winters soms -40 graden kan zijn, wat vreselijk moet zijn voor deze mensen omdat het totaal niet geisoleerd is en er overal gaten zitten.

'S avonds gingen we uiteten met de oudste dochter van Luminita, Denisa( onze leeftijd ). Ze nam ons mee naar een restaurantje in Targu Mures. Het was erg gezellig! Uiteten hier is heel goedkoop. Een grote pizza, 2 drankjes en een ijscoupe voor maar 8 euro. Dat wordt nog een keer uiteten ^^

Dag 6
Voor het eerst echt uitgeslapen, héérlijk! Na rustig te hebben opgestaan gingen we de stad in. Heerlijk even shoppen. Alleen hadden we maar 100 LEI meegenomen, dus we moeten morgen weer terug haha. Het is lastig om telkens om te rekenen: voor ons lijkt 100 LEI heel veel, maar dat is het niet (1 Lei is €0.22). We waren in 1 hele leuke winkel die we verdenken van oplichterij^^. Er waren daar hele leuke laarsjes die we wilden kopen. Maar we hadden natuurlijk niet genoeg geld. Dus we zeiden dat we later terug zouden komen om ze te kopen en toen wilde ze al het geld wat we vandaag bij ons hadden alvast hebben en dan zouden we later de rest betalen.. Ja daaag! ;)
Vanmiddag hebben we Luminita geinterviewd voor de documentaire en vanavond hebben we de kinderen meegenomen naar de Mac Donalds. Heerlijk genoten van hun Happy Meals! Het is zo leuk om ze blij te maken!

Love from Romania!

Hans Pieffers

Meiden,

Helaas ben ik alweer in Nederland. Ik had graag nog langer willen blijven in Roemenie!
Geniet nog van de laatste dagen en houd de herinneringen vast.
Leuk om de blog te lezen. Ik stonde dus wel in jullie box

goreten,

PFJ

Hanna en Marlon

Hallo lieve mensen !
De site heeft een probleem waardoor wij geen nieuwe verhalen en foto's kunnen plaatsen ;(. Hopelijk kunnen we morgen weer posten! Sorry !! We zijn jullie niet vergeten (:
X

Hans Pieffers